پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

اخبار وبلاگ:
معرفی منطقه شیرین آباد به همراه کروکی
نظراتی که به صورت خصوصی در وبلاگ درج می کنید امکان پاسخ داده شدن ندارند در صورت امکان برای جواب سوال ایمیل یا شماره تماس وارد کنید

طبقه بندی موضوعی

درود دوستان

به رسم هر ساله برای تعطیلات نوروزی سفری را در پیش داشتیم این بار هم منطقه زیبا و بی نظیر کرمانشاه را انتخاب کرده بودیم. امسال وضعیت جوی بیشتر نقاط ایران همراه با باران و هوای سرد بود و تنها در یکی دو روز مشخص آب و هوای بیستون و کرمانشاه مناسب سنگنوردی بود.

از یک هفته قبل مشغول چک کردن وضعیت هوا در سایت هوای مختلف بودم تا سه روز هوای خوب مشخص شد و برنامه را برای همین روز ها بستیم.

هدف من از این سفر صعود مسیر جشنواره و سنگنوردی در منطقه چشمه سهراب بود از اونجایی که دیواره برای من اهمیت بیشتری داشت خودم رو برای این صعود آماده می کردم.

به همراه دو نفر از دوستان از تهران به مقصد کرمانشاه حرکت کردیم، دو نفر از دوستانمون هم از اراک آماده حرکت شده بودند.چهارشنبه حدودا ساعت 15 به چشمه سهراب رسیدیم،اسکان ما در باغ آقای خسروی بود که جناب مرتضی زارع زحمت هماهنگی آن را کشیده بودند که از همین جا از ایشون تشکر می کنم.

بعد از آشنایی با خانواده آقای خسروی و صحبت هایی دوستانه وارد باغ شدیم و کمپ خود را بر قرار کردیم، صحبت هایی در خصوص هم کرده ای ها قبلا انجام گرفته بود که بنا به شرایط جدید مجددا مجبور به تصمیم گیری شدیم.

در نهایت با رضایت نفرات یک کرده سه نفره برای دیواره بسته شد و بقیه نفرات هم به همراه یکی از دوستان کرمانشاه برنامه برای اسپرت های نقره دره بستند.

صبح روز پنجشنبه بعد از صرف صبحانه راهی بیستون شدیم بعد از رسیدن به فراز نیک روش که قرار بود تیم اسپرت را همراهی کند همگی راهی ابتدای مسیر جشنواره شدیم.

مسیر جشنواره به مناسبت برگزاری اولین جشنواره بیستون در سال 1389 گشایش شده است.

گشایش مسیر جشنواره در سه مرحله صورت گرفته است تا پله اول دیواره در سال 1389

در سال 1391 در دومین جشنواره بیستون 5 طول دیگر از مسیر گشایش می شود.

در نوروز 1392 مسیر با مجموع 14 طول کامل می شود.

تشخیص مسیر جشنواره مقداری مشکل بود اما با پرس و جو و نگاه کردن دقیق تر به کروکی ها مسیر شناسایی شد.

تیم سه نفره مسیر آماده صعود شد قرار بر این بود که هر نفر دو طول را صعود کند، اما با ادامه مسیر تصمیم بر این شد که هر کدام از نفرات 3 طول را تا پله اول صعود کنند.(اطلاعات بر این بود که تا پله اول 9 طول است اما با ادامه مسیر مشخص شد 6 طول درست است)

با اینکه شخصا فقط طول آخر تا پله اول را سر طناب صعود کردم اما سه طول اول مسیر بسیار زیبا و لذت بخش بودند.

میانی اول مسیر در فاصله نسبتا بلندی نصب شده است، کراکس این طول دقیقا بعد از میانی اول مسیر است.در جه سختی این طول 5.11B اعلام شده است.کارگاه مسیر هم در وضعیت راحت قرار دارد.

طول دوم مسیر درجه 5.11B رو به خودش اختصاص داده مسیر به سمت یک کنج ادامه داره که گیره های اون تقریبا صاف و صابونی هستند.کارگاه این طول هم در وضعیت راحت قرار دارد.

طول سوم که به نظر من از بقیه طول های مسیر زیبا تر هست درجه 5.11B رو به خودش اختصاص داده ابتدای مسیر با یک حرکت تعادلی و پر استرس تراورس شروع می شود بعد از اون مسیر به فیس تبدیل می شود و گیره های خوبی رو در دل خودش داره آخر مسیر هم به یک شکاف کوتاه می رسید.کارگاه مسیر در وضعیت راحت قرار دارد.

طول چهارم مسیر کوتاه بوده و درجه 5.9 را به خودش اختصاص داده است.به سرعت به کارگاه بعدی می رسید که آن هم در وضعیت راحت قرار دارد.

طول پنجم مسیر با درجه 5.10D شروع می شود که یک شکاف خیلی زیبا و خوش دست را در دل خود دارد فاصله میانی های این طول مقداری زیاد است در انتهای مسیر به یک سطح شیب دار زیبا می رسید که با صعود تعادلی باید خود را به کارگاه برسونید که بر روی همین شیب قرار دارد.

طول ششم یک کنج با شکافی نسبتا متوسط است که با درجه 5.11C ادامه دارد و بعد از چند متر صعود مسیر ساده می شود کراکس این طول همین کنج است.در ادامه مسیر تا پله اول بولتی کوبیده نشده است. (حدودا 20 متر بدون میانی)با توجه به صعود تا این نقطه و خستگی مسیر پیشنهاد می کنم از سنگ های موجود در مسیر که وضعیت مناسبی رو هم دارند میانی بگیرید چون مسیر در عین سادگی باید صعود شود.کارگاه مسیر در وضعیت راحت قرار دارد.

تقریبا ساعت 15 است و به پله اول رسیدیم،با توجه به هماهنگی های قبلی قرار بر این بود که به صعود مسیر ادامه بدیم و شب رو در پله دوم بیواک کنیم و فردا صبح فرود از مسیر رو انجام بدیم.اما با توجه به شرایط موجود این برنامه ریزی کنسل می شود و بعد از پیدا کردن پاکوب مسیر را به سمت پایین ادامه می دهیم.

مسیر پاکوب پله اول تا پای دیواره بسیار زیبا بود و چشم انداز های خوبی رو داشت که ساعتی من رو مشغول به عکاسی کرده بود.

در مسیر برگشت از پاکوب با سه فرود مواجه خواهید شد.

اولین مسیر فرود با متراژ 25 متر است که با رد کردن طناب از سوراخ های سنگی کارگاه ایجاد شده است یک طنابچه پلاستیکی و یک طنابچه 7 میل یک طنابچه صنعتی همراه من بود که آن را هم از یکی از حفره های سنگ به عنوان بک آپ رد می کنم و اونجا می زارم.

مجدد مسیر رو ادامه میدید تا به قسمتی از مسیر می رسید که پاکوب تمام می شود. در اینجا مجدد باید فرود بریزید با یک طناب به انتهای مسیر نمی رسید و باید از دو طناب 50 متری استفاده کنید.

ما از یک طناب استفاده کردیم و در طاقچه بعدی که در اونجا تک رول قرار داره تسمه ای رو رد کردیم و فرود بعدی رو انجام دادیم.

هوا کاملا تاریک شده بود و ادامه کوهپیمایی تا پایین دیواره را در تاریکی انجام میدیم بلاخره به ورودی بیستون می رسیم و اونجا فرشاد میجوجی و دیگر دوستانشون رو می بینیم که در منطقه حضور داشتند بعد از صحبتی دوستانه و اعلام برنامه های هم دیگه دوستان ما هم می رسند و به سمت چشمه سهراب به راه می افتیم.

نگاهی به طول های مسیر جشنواره:

pitch 6: 40M   5.11C             pitch 13: 30M   5.11A

pitch 7: 40M   5.11C             pitch 14: 30M   5.11A

چند نکته در خصوص مسیر جشنواره

در گزارشی که از مسیر خواندم این جمله در آن نوشته شده بود گشایش مسیری ایمن با رعایت استاندارد های جهانی و کارگاه های ایمن...

برای صعود این مسیر علاوه بر درجه صعود مناسب، باید از استقامت و سرعت خوبی در دیواره نوردی بر خوردار باشید.

فاصله رول اول طول یک نسبت سطح زمین مقدار قابل توجهی زیاد است.

طول 6 مسیر حدودا تا 10 یا نهایت 12 متر اول رول کوبی شده و بقیه مسیر تا کارگاه هیچ بولتی ندارد مسیر نسبتا ساده است اما از بعضی سنگ ها باید صعود انجام شود.پیشنهاد می کنم به جهت ایمنی از طنابچه و تسمه استفاده کنید.

یکی از بولت های کارگاه های مسیر وضعیت مناسبی نداشت جهت اطلاع از وضعیت کارگاه تصویر اون رو درج می کنم اگر اشتباه نکنم کارگاه طول چهارم هست.

در خصوص برنامه روز جمعه تصمیم می گیریم و با نظر جمعی برنامه چشمه سهراب به توافق می رسد.

جمعه هوایی بسیار عالی در منطقه شکل گرفته بود در حدی که گرما در ساعات اوج خودش اذیت کننده شده بود با این حال هوای ایده ال ما برای صعود مسیر ها بود.

با توجه به آماده نبودن همه نفرات به صورت دو تیم با تاخیر قابل توجهی راهی چشمه سهراب می شویم که با کمپ ما 30 دقیقه کوهپیمایی داشت.

در مسیر متوجه می شویم که آقای زارع به همراه پویا و بقیه دوستانشان در منطقه حضور دارند به سمت آنها می رویم و بعد از سلام و احوال پرسی آماده صعود می شویم در این فاصله بقیه دوستان هم به ما می رسند و تمرین رو در این قسمت شروع می کنیم.

مسیر ها ی این قسمت ساده بود و با درجه 5.10A شروع می شد و تا 5.10D ادامه داشت مقداری در این قسمت صعود می کنیم و به سمت حصار کناری همین مسیر ها می رویم که به حصار نجات معروف است.

با دیدن این منطقه واقعا شگفت زده می شید به قول دوستان شبیه راک تریپ ترکیه است! مسیر های اسپرت بلند با متراژ بالای 30 متر واقعا زیبایی بی نظری دارد پیشنهاد می کنم حتما این منطقه را ببینید.

مقداری مسیر ها رو برسی می کنیم و دوستان شروع به صعود دو مسیر با درجه 11 می شوند من هم مشغول گلچین کردن مسیری برای صعود بودم.

با پیشنهاد فراز مسیر جاذبه با درجه 5.12A را انتخاب می کنیم و آماده صعود می شیم قرار شد مسیر را من آماده کنم و خوشبختانه موفق شدم مسیر را On Sight صعود کنم که خیلی خوشحال کننده بود.

تا غروب در این منطقه مشغول به تمرین بودیم و از زیبایی های اون لذت می بردیم.

با تاریک شدن هوا وضعیت جوی هم به هم ریخت و با رگبار هایی با فاصله زمانی نزدیک همراه شده بودیم با توجه به وضعیت هوا مجبور بودیم در جایی تمرین کنیم که کمترین خیس شدن رو داشته باشه و به پیشنهاد فراز غار دو اشکفت رو انتخاب کردیم.

صبح زود راهی منطقه شدیم و با همراهی نم نم بارون به دو اشکفت رسیدیم بعد از کمی صحبت در باره نام مسیر ها و گشایش کنندگان شروع به گرم کردن کردیم و همگی مسیر ماشالا با درجه 5.12B رو برای صعود انتخاب کردیم و تلاش هایی رو بر روی این مسیر زیبا زدیم مسیر با یک شیب ملایم شروع می شه و به یک کلاهک با گیره های مشتی تبدیل میشه کراکس مسیر در اومدن از کلاهک است، مسیر خیلی زیبایی بود با سه بار نشستن روی طناب مسیر را تاپ کردم.

انرژی رو برای صعود فردا نگه داشته بودم و زیاد اون روز تلاش نکردم قرار بر این بود که فردا هم به منطقه بیاییم اما متاسفانه به دلیل افزایش شدت بارندگی میسر نشد.

برنامه سنگنوردی تیم در همون روز به اتمام رسید و یک روز رو هم به کرمانشاه گردی اختصاص دادیم و از طاق بستان و بقیه جاذبه ها دیدن کردیم.

در آخر باید از زحمات دوستانم و کمک هایی که در اجرای برنامه کردند تشکر کنم امید وارم که همیشه سلامت باشند.

آقای مرتضی زارع عزیز، آقای خسروی و خانواده محترمشان، دوستان خوبم فراز نیک روش و پویا آزادانی

تشکر از عامر ازوجی و حسن گرامی بابت راهنمایی در خصوص مسیر جشنواره

تصاویر منتخب این سفر رو می تونید در قسمت عکاسخانه ببینید.