پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

خبر های وبلاگ:
چنل وبلاگ در سایت آپارات
aparat.com/Pakoob

طبقه بندی موضوعی

عارضه Haglund’s deformity در پای سنگنوردان

پنجشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۲۰ ب.ظ

درود دوستان

مدتی هست به طور ناگهانی دردی رو پشت پاشنه پا احساس می کردم، فکر کردم به دلیل استفاده طولانی از کفش به خاطر مسافرتی که رفته بودم باشه بعد از گذشت یک هفته درد کمتر شد اما هنوز بهبودی کامل صورت نگرفته، در این خصوص تحقیقی رو انجام دادم و تصمیم گرفتم که منتشر کنم.

استخوان پاشنه یا کالکانه بزرگترین استخوان پا است و تاندون آشیل به پشت آن میچسبد. بین تاندون آشیل و استخوان پاشنه کیسه بافتی ظریفی به نام بورس وجود دارد که به علت وجود مایع سینوویال در آن موجب میشود تاندون آشیل راحت تر بر روی استخوان پاشنه حرکت و لغزش داشته باشد.

شکل استخوان پاشنه در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی از افراد در محل اتصال تاندون آشیل استخوان پاشنه برجسته تر از معمول است. این برجستگی میتواند به علت ساخته شدن استخوان اضافه به دنبال کشش مداوم و مکرر تاندون آشیل ایجاد شود. تاندون آشیل به پشت استخوان پاشنه میچسبد و کشش مکرر این تاندون بر روی استخوان میتواند موجب ساخته شدن استخوان اضافه در پشت پاشنه شود.

در افرادی که استخوان پاشنه در قسمت پشت برجسته تر است بافت نرم روی آن بیشتر به کفش فشرده میشود. بتدریج این بافت نرم بر اثر فشار ملتهب شده و این التهاب موجب کلفتی و تورم بافت میشود و همین تورم موجب افزایش برجستگی و بدتر شدن وضعیت میشود.

این عارضه معمولا در پشت پاشنه پا و استخوان شست پا صورت می گیره و دلیل شکل گیریش در سنگنوردها تحت فشار بودن اون نقاط و استفاده از کفش های خیلی تنگ یا غیر استاندارد هست.

اما راه حل این مشکل استراحت دادن به پا و کم کردن فشار در اون نقطه هست اگر می تونید باید از کفش هایی که پشت باز دارند استفاده کنید و یا می تونید از پد های مخصوص این عارضه استفاده کنید.

اگر مشکل به این صورت حل نشد باید عمل جراحی انجام بدید و استخوان اضافی اون قسمت برداشته بشه که احتمال زیاد دوره درمان طولانی خواهد داشت و هیچ سنگنوردی این رو نمی پذیره پس بهتره که به خودتون استراحت بدید.

اما اگر در تمرینات هدفمند و خاصی هستید راه حلی رو بهتون معرفی می کنم باید کفش سنگتون رو دست کاری کنید!

قسمتی که تحت فشار هست رو مشخص کنید و با یک کاتر اون رو به صورت تصویر زیر ببرید

(فکر کنید مثلا با جنیوس همچین کاری کنید!)

راه حل بعدی که کمتر به کفش آسیب میرنه برداشتن قسمت پلاستیکی کفش هست تا جایی که به پارچه کفش برسید این کار رو می تونید توی کفاشی و با دستگاه انجام بدید

اگر هیچ کدوم از این روش ها رو نمی پسندید می تونید از کفش سنگ با یک تا دو شماره بزرگتر از سایز اصلی استفاده کنید تا فشار به پاهاتون وارد نشه.

در هر صورت باید مدتی به اون نقطه از پا استراحت بدید تا زودتر بهبودی حاصل بشه تمرین پر فشار در همچین وضعیتی تورم رو خیلی بیشتر می کنه


پی نوشت:
بعد از پیگیری های بیشتر متوجه شدم مشکل پای من این عارضه نبوده است و فقط التهاب بوده اما در حالت کلی این عارضه برای سنگنوردان شایع است.

در صورت انتشار این مطلب 

شایسته است نام نویسنده و نام وبلاگ(http://pakoob.blog.ir) درج شود.

منبع اصلی اطلاعات

نظرات  (۳)

جالب بود...
یه جنیوس داره میاد تا بدستم رسید همچین پاره پورش میکنم جرات نکنه به پاهام نگاه چپ کنه .
دمتگرم
پاسخ:
درود مهدی عزیز
جالب بود ....

ممنون امید جان
پاسخ:
درود بهرام جان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی