پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

اخبار وبلاگ:
معرفی منطقه شیرین آباد به همراه کروکی
نظراتی که به صورت خصوصی در وبلاگ درج می کنید امکان پاسخ داده شدن ندارند در صورت امکان برای جواب سوال ایمیل یا شماره تماس وارد کنید

طبقه بندی موضوعی

برسی تکنولوژی طناب های Beal

شنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷ ب.ظ

درود دوستان

یکی از مهمترین اقدامات قبل از خرید لوازم انتخاب درست ابزار برای فعالیتی است که انجام می دهیم، شاید در گذشته این انتخاب ها خیلی سخت انجام می شد، آموزش های آکادمیک و اطلاعات در گردش خصوصا در وبلاگ ها و فضای مجازی زیاد نبود تنوع و موجودی جنس ها مانند امروز نبود و موارد بسیار دیگر...

همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین و مهمترین ابزار های سنگنوردی طناب است. امروزه شرکت های تولید کننده در انواع و اقسام مدل ها با کارایی های مختلف و قیمت های متفاوت اقدام به تولید طناب می کنند.

برند هایی مانند پتزل، ادلوایس، بلو واتر، ب آل و ... در بازار موجود است که هر کدام ویژگی ها وتکنولوژی های مختلف خودشان را دارند اما متنوع ترین مدل هایی که در فروشگاه ها پیدا می شود طناب های شرکت ب آل است.

در این پست قصد دارم ویژگی ها و قابلیت های این طناب را برسی کنم تا انتخاب مناسبی داشته باشیم. البته برای راحتی مشتری شرکت های تولید کننده با توضیحات مصور و گرافیکی این انتخاب را، راحت تر می کنند و چندان سخت نیست.

Idn code:معمولا بیشتر طناب ها دارای idn کد هستند زمانی که طناب را خریداری می کنید یک کد دو بخشی در دو سر طناب وجود دارد که توصیه می کنم حتما این کد را جایی یادداشت کنید.اما کار این کد چه هست؟با وارد کردن آن در سایت تولید کننده می توانیدبه اطلاعات ساخت طناب و توضیحاتی مانند تاریخ ساخت، متراژ، فناوری های به کار گرفته شده، توصیه ها و نکات نگهداری و ... دسترسی داشته باشید.

این همان شناسنامه طناب است (قبلا در خصوص idn کد پست نوشتم در صورت نیاز مجدد درج می کنم چون در آرشیو موجود نیست)

Golden Dry:تک تک رشته ها و پوسته طناب های با این قابلیت قبل از تولید با مواد شیمیایی دافع آب فراوری می شوند. این محافظ شیمیایی در دمای بسیار بالا با رشته های طناب پولیمرایزه می شود.

طناب Golden Dry طنابی است با هسته کاملا ضد آب و روکشی با فرآوری Dry Cover

Dry Cover:تک تک رشته های پوسته طناب ها با این قابلیت قبل از تولید با مواد شیمیایی دافع آب فراوری می شوند.این محافظ شیمیایی در دمای بسیار بالا با رشته های طناب پولیمرایزه می شود.
در این نوع طناب ها هسته فراوری نشده است.
این فناوری باعث افزایش مقاومت طناب در برابر عواملی مانند سایش، گرمای بیش از حد، رطوبت و گل و لای می شود. و طول عمر طناب را افزایش می دهد.

Classic:هسته و پوسته طناب های کلاسیک با مواد شیمیایی فراوری نشده اند اما به دلیل نیروی ضربه پایینشان دارای قابلیت بالایی در جذب شوک می باشند.

این رده از طناب ها قیمت مناسب تری نسبت به گلدن درای و درای کاور دارند.

Eco:این رده از طناب ها با مواد شیمیایی فرآوری نشده اند.

دارای امتیازات و فن آوری های خاصی نیستند و قابلیت جذب شوک بالایی ندارند.

زخامت الیاف آنها کمتر از موارد یاد شده است.

این رده از طناب ها سازگار با محیط زیست تولید می شوند و هزینه تولید و قیمت مصرف کننده آنها پایین است.

با توجه به موارد یاد شده توانایی آنها برای مهار سقوط های سخت کم است.

Impact Force:اکثر طناب های این برند دارای نیروی ضربه مابین 8 الی 5 می باشند. که در تک طناب نیم طناب و طناب دوقولو متفاوت می باشد.

توضیح:

تک طناب: نیروی ضربه در اولین مهار سقوط با فاکتور 1.77 وزن 80 کیلو گرم، باید کمتر از 12KN باشد.

نیم طناب: نیروی ضربه در اولین مهار سقوط با فاکتور 1.77 وزن 55 کیلو گرم، باید کمتر از 8KN باشد.

طناب دوقولو: نیروی ضربه در اولین مهار سقوط با فاکتور 1.77 وزن 80 کیلو گرم، باید کمتر از 12KN باشد.

نتیجه اینکه نیروی ضربه درج شده در مشخصات فنی طناب ها نباید از مقادیر استاندارد کمتر باشد.

Raised Number Of Fall:طبق استاندارد UIAA مهار حداقل 5 سقوط متوالی با در نظر گرفتن فاکتور 1.77 برای تمامی طناب ها الزامی می باشد.مقدار آن در نیم طناب و طناب دوقولو متفاوت است.

ُSharp Edge:به جهت آزمایش میزان مقاومت طناب بر روی تیغه های فلزی در سال 2002 UIAA آزمون مکملی را معرفی نمود.در این آزمون برای شبیه سازی سقوط بر روی کارابین ، وزنه ای 80 کیلو گرمی با فاکتور 1.77 بر روی تیغه ای فلزی با شعاع 5 میلی متر سقوط داده می شود.آزمون مکمل نیز بافاکتور سقوط مشابه ولی با وزن کمتر(55 کیلو گرم بر روی یکی از رشته های نیم طناب یا طناب دوقولو) از آزمون استاندارد انجام می شود، اما شعاع تیغه نیز در آزمون مکمل تنها 0.75 میلی متر می باشد.

UIAA از سال 2005 این آزمون را فراتر از سطح استاندارد و به رسمیت نمی شناسد.

Unicore:ماحصل این فرایند شگفت آور، اتصال پوسته و هسته طناب بدون تغییر در نرمی آن است.حتی اگر قسمتی از پوسته کاملا(دور تا دور) از بین برود باز هم هسته و پوسته از همدیگر جدا نمی شوند و لغزشی حاصل نمی شود.

RFID:امکان ردیابی محصولات با اضافی کردن تراشه امکان پذیر خواهد بود.این تراشه به صورت اختیاری و جدا بر روی طناب نصب می شود.

THERMO FLUID: نتیجه این فرایند تثبیت الیاف پوسته که موجب همگن تر شدن و فشرده شدن رشته ها شده و کار با طناب را به واسطه تماس مستقیم با دست راحت تر می کند.

Programing System:استفاده از بافت تقویت شده در دو قسمت انتهایی طناب جهت افزایش مقاومت آن در برابر ساییدگی(این قسمت از طناب به دلیل زدن گره ها بیشتر در معرض ساییش قرار دارد)

Black Limit:علامت مشکی که در وسط طناب قرار دارد و نشان گر نصف متراژ طناب است.
Bi colour:تغییر رنگ پوسته در وسط طناب ها

Safe Control:تغییر طرح پوسته در وسط طناب


شاید بعضی از مطالب این پست در جزوه سنگنوردی موجود باشه اما تصمیم گرفتم با مقداری ویرایش و آپدیت مجدد این مطالب رو درج کنم.
امید وارم کمک خوبی برای دوستانی که تازه وارد این رشته شدند و قصد خرید ابزار دارند باشه
مطالب مرتبط:
منابع:
http://www.beal-planet.com/en/content/category/8-beal-technologie
در صورت انتشار این مطلب 
شایسته است نام نویسنده و نام وبلاگ (http://pakoob.blog.ir) درج شود.

نظرات  (۳)

بسیار عالی و گویا بود سپاس از گرد اوری و ویرایش شما
پاسخ:
سلام
ممنونم
سلام ... تشکر می کنم بابت مطلب علمی و کاربردی خوب شما لطفا لینک قسمتی که کد شناسنامه طناب باید ببینیم برام تلگرام می کنید هرچه در سایت می گردم نمی تونم قسمت پیدا کنم ممنونم 09118372339
پاسخ:
سلام
متاسفانه تلگرام شما نمایش داده نمیشه
از قسمت تماس با من اقدام کنید
۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۰۶ گروه کوهنوردی ساوالان میاندوآب
سپاس از مطالب آموزنده ای که در وبلاگ قرار می دهید
پاسخ:
خواهش می کنم
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی