پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

اخبار وبلاگ:
معرفی منطقه شیرین آباد به همراه کروکی
نظراتی که به صورت خصوصی در وبلاگ درج می کنید امکان پاسخ داده شدن ندارند در صورت امکان برای جواب سوال ایمیل یا شماره تماس وارد کنید

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

دکتر کارل "پروسیک" در 16 می 1896 (118 سال پیش) در وین اتریش به دنیا اومد. او یک کوهنورد "چک"ی الاصل و یکی از بهترین کوهنوردان زمان خود بوده است. او کسی است که به عنوان ابداع گر "گره پروسیک" شناخته می شود. در واقع طبق یک داستان اتریشی - کوهنوردی، ماجرای ابداع این گره پر کاربرد (نه فقط در کوهنوردی) بدین شکل بوده که روزی کارل پروسیک به همراه دو همنورد خود روی یکی از دیواره های منطقه مون بلان فرانسه در حال گشایش مسیر بوده که ناگهان افتادن یکی از این کوهنوردان منجر به سقوط هر سه آنها که روی یک طناب بوده اند می شود. در جریان سقوط دو همنورد کارل کشته می شوند اما کارل در یک حادثه معجزه آمیز روی تکه طناب وصل شده به خود فیکس شده و در فضا معلق می ماند. روحیه بالای این کوهنورد و فشار ناشی از اینکه هر لحظه می تواند به سرنوشت دوستانش دچار شود با چاشنی هوش بالای وی باعث می شود کارل  بند پوتین خود را باز کرده و چند دور ، دور طناب خود بچرخاند و انتهای آن گره ضامنی بزند این ابداعِ کارل به او این امکان را می دهد که با فشار آوردن به زیر ضامن این گره امکان گرفتن از طناب نازک کوهنوردی اش را داشته باشد و هر بار با برداشتن وزن و فشار از روی گره آن را به راحتی روی طناب لغزانده و بالاتر بکشد. این ابداع بی نظیر "کارل پروسیک" نه تنها جان او را از مرگ حتمی نجات داد بلکه تبدیل به یکی از بهترین و محبوب ترین گره های جهان شد که بیشترین کاربردش در صعودهای عمودی روی طناب در ورزش کوهنوردی است. امروزه ابزار های زیادی همچون یومار، راپ من، کرول و ... جهت جایگزینی گره پروسیک ساخته شده اند اما این گره همچنان یکی از گره های پر کاربرد کوهنوردی است. 53 سال پیش در سال (1961) کارل "پروسیک" در سن 65 سالگی از دنیا رفت اما یادگار مفیدش بسیار بیشتر از خودش عمر خواهد کرد.
امید قدیم
۰۴ شهریور ۹۳ ، ۰۶:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
حتی یک بولت که شما بسیار به آن اعتماد دارید نیز ممکن است در یک سقوط بشکند و یا از جای خود خارج شود . این مساله در مناطق پر رطوبت و حاشیه دریاها نیز بسیار حادتر می شود . در گزارشی که در سال 2009 توسط UIAA منتشر شد ابراز شد که 10 تا 20 درصد بولتها در مناطق پر رطوبت در اثر یک نیروی 1125 پوندی می تواند از جا کنده شود . ( یک سقوط شدید می تواند نیرویی معادل 2600 پوند ایجاد کند ) ( به عنوان مثال در دیواره پل خواب مسیرهایی مانند آبرفتیها یا خانم خوشگله در فصول پر بارش دائماً در معرض ریزش آب و رطوبت می باشند ) همچنین بولتهای قدیمی نصب شده بر روی مسیرها می تواند بسیار خطرناک باشد . ( مسیرهایی مانند آیینه ، کلاهک چکاد و باقر عیوضی در دیواره پل خواب که البته این مسیرها ترمیم شده است ) مقاله: Laura Snider - ترجمه: حمید شفقی  و اما منطقه ما که منطقه پربارانی بوده هم شامل این توضیحات می شود.مسیری که بر روی سنگ شیجا هست کاملا این شرایط را دارد با توجه به اینکه روی این سنگ تمرین صعود مصنوعی می شود و فشار زیادی را به بولت ها وارد می کند.و مخصوصا در فصل بهار شاهد این هستیم که از دل سنگ آب به بیرون راه دارد.بولت های این مسیر بولت های 6 یا 8 هستند.. مسیر های موجود در دوراهی قلعه ماران هم نیاز به باز سازی دارند بولت های این مسیر بولت های پی هستند..
امید قدیم
۰۴ شهریور ۹۳ ، ۰۵:۵۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر