پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

اخبار وبلاگ:
معرفی منطقه شیرین آباد به همراه کروکی
نظراتی که به صورت خصوصی در وبلاگ درج می کنید امکان پاسخ داده شدن ندارند در صورت امکان برای جواب سوال ایمیل یا شماره تماس وارد کنید

طبقه بندی موضوعی

گزارش صعود مسیر آریا دیواره یافته

يكشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵ ق.ظ

آریا بلند ترین مسیر مولتی پیچ ایران

به متراژ 1150 متر

درجه سختی 5.11d

اردیبهشت امسال به همراه دوست خوبم نوید عبدالوند تلاشی بر روی مسیر آریا داشتیم که تصمیم به ارائه گزارشی از این صعود گرفتم تا شاید بتونم کمکی به شناخت بیشتر این مسیر ارزشمند برای دوستانی که قصد تلاش روی آن دارند داشته باشم. آشنایی من با مسیر آریا از صعود فروردین ماه سال 1396 شهرام عباس نژاد و مهدی شاهی و ارائه گزارش مستندی بود که در کانال تلگرامی iclimb انتشار داده شد.

در ذهن من مسیر آریا نویز ایران است (اشاره به دیواره الکاپیتان و مسیر دماغه) مدتها منتظر فراهم شدن شرایطی برای تلاش بر روی این مسیر زیبا بودم و جدا از مسائل مربوط به صعود از نظر حسی ارتباط خاصی با این پروژه داشتم.

صعود ما تا ابتدای طول چهاردهم انجام گرفت به غیر از دو طول اول مسیر که نوید همراه آلاله قاسمی چند هفته قبل روی آن تلاش داشتند صعود بقیه طول ها کاملا شناخته نشده و آنسایت بود.

برنامه صعود ما یک روزه و بیواک در جنگل انتهای مسیر یا قله بود که به دلیل اشتباه در انتخاب مسیر در دو قسمت از دیواره و کمبود آب برای ادامه صعود و ذخیره تا انتهای برنامه از طول سیزدهم تصمیم به برگشت گرفتیم تا بتونیم در فرصت مناسب تلاش مجددی بر روی مسیر داشته باشیم.

نمای منطقه از وسط دره مسیر آریا در سمت چپ قرار دارد

مسیر آرایا در شهرستان خرم آباد و منطقه تاریخی یافته قرار گرفته است. برای دسترسی به مسیر می بایست از ابتدای مسیر های اسپرت منطقه، کوهپیمایی را شروع کنید و وارد دره شوید.در مسیر قسمت های مختلف سنگنوردی را می بینید که بر روی دیواره های صاف، کلاهک ها، سقف غارها و هر نوع عوارضی که برای دنیای سنگنوردی نیاز دارید شکل گرفته است.

مسیر آریا از این قسمت قابل دیدن نیست و شما باید دره را به سمت چپ دور زده و تراورس کنید بهتر است از یک راهنما استفاده کنید و یا حتما با شحصی به منطقه بروید که آشنایی لازم را داشته باشد. آریا بعد از منطقه دشت مانندی در سمت چپ یک غار قرار گرفته است که با کمی دقت می توانید بولت اول مسیر را شناسایی کنید.

پیدا کردن خط سیر مسیر با کمی دقت بر روی کروکی چندان پیچیده نیست اما قطعا خستگی در دقت و دید شما تاثیر خواهد داشت.

در رابطه با پیدا کردن مسیر به نکاتی که ممکن است در صعود شما تاثیر باشد اشاره می کنم.

طول سوم

درون یک قسمت قیف مانند قرار گرفته است. اگر به کارگاه طول دوم دقت کنید فلشی روی ستگ مشاهده می کنید که سمت راست را نشان میدهد. در اینجا حدوده کمتر از 20 متر تراورس و صعود به سمت قیف را دارید که نشانی آن تک درختی است که در این قسمت قرار گرفته است. سنگ های این قسمت ریزشی هستند.

تک بولت قدیمی هم در سمت چپ وجود دارد که می توانید برای حمایت نفر دوم استفاده کنید. ادامه مسیر هم در سمت راست شما قرار گرفته است.

طول نهم

یک طاقچه نسبتا متوسط در ابتدای این طول قرار دارد که یک بولت جدید و یک بولت قدیمی جهت خود حمایت استراحت و .. بر روی آن وجود دارد. این طاقچه که انتهای طول هشتم است طاقچه زندگی نام دارد. ادامه مسیر در سمت چپ قرار دارد که یک سکوی بزرگ در این قسمت قابل مشاهده است.

طول سیزدهم

بعد از در آمدن از طول دوازده وارد طاقچه شوید و مسیر را به سمت تک درخت رو به روی خود ادامه دهدید با صعود و تراورس به سمت چپ به یک طاقچه نسبتا صاف می رسید که در سمت چپ تک درخت و در بالای درخت سنگ هایی به شکل سکو قرار گرفته اند بولت های مسیر درست در بالای همین قسمت قرار دارند.

در سمت راست طاقچه تک بولت قدیمی مابین دو بوته قرار گرفته است که ممکن است باعث اشتباه در انتخاب مسیر صعود شما شود.

برای صعود مسیر آریا نیاز به برنامه ریزی دقیق تمرین مناسب و هم طناب شناخته شده دارید!

یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در صعود این مسیر برنامه ریزی دقیق برای حمل و مصرف آب است شما باید تمامی مراحل صعود و فرود آب به همراه داشته باشید.

هر نوع فعالیت اضافی مثل تلاش برای پیدا کردن مسیر صعود و فرود و یا حتی گم شدن بر الگوی مصرف آب تاثیر مستقیم دارد پس برنامه ریزی شما برای این مساله ابعاد بسیار گسترده تری را در بر می گیرد.

وزن کوله پشتی و حمل آن در این متراژ از صعود مساله مهم دیگری است که باید برای آن آمادگی لازم را داشته باشید. از انتخاب نوع کوله پشتی تا لوازمی که همراه خود می برید همگی تاثیر مستقیم بر صعود شما خواهند داشت.

جنس سنگ های مسیر در قسمت هایی شبیه به سنگ های تیز بیستون است وقتی وزن کوله به بدن شما اضافی می شود ممکن است فشار بیشتری در انگشت های پا احساس کنید.

سبک صعود شما و برنامه ریزی برای نقاط بیواک یا استراحت مساله مهم دیگری است که باید در نظر داشته باشید.

به نظر من بهترین شکل صعود مسیر، صعود یک روزه آن تا انتها و فرود در روز بعد و یا صعود به سبک سوئسی است.

نکته و مسائل زیادی در خصوص صعود مسیر آریا یا مسیر هایی در این شکل و متراژ وجود دارد که قطعا اشاره به همه آنها در این گزارش ممکن نیست و تمامی صحبت ها و روش های پیشنهادی نیاز به شناخت نفرات تجربه صعود و پختگی آنها دارد.

اگر با ماشین شخصی به منطقه آمدید می توانید تا ابتدای مسیر های اسپرت بالا بیایید که صرفه جویی بسیار خوبی در زمان برنامه خواهد بود. اما حتما نکات امنیتی را برای وسیله نقلیه خود رعایت کنید. در غیر این صورت می توانید در محیط بانی ابتدای مسیر پارک کنید اما مسافت قابل توجهی را برای کوهپیمایی طی می کنید.

در پای مسیر به هیچ عنوان لوازمی جای نزارید و یا حتی پنهان نکنید. سعی کنید لوازمی که در حین صعود نیاز ندارید و ناگزیر به کم کردن وزن هستید به کارگاه طول یک انتقال بدهید تا در دسترس عوام قرار نگیرد.

در این برنامه دو کوله حمل طناب، یک کوله مشتی، چند کاور از جمله کاور هارنس و کفش، یک جفت کفش اپروچ که در غار کنار مسیر پنهان شده بود توسط عده ای دزدیده و تخریب شد که شخصا ورود آنها به منطقه و رسیدن به پای مسیر ها را از بالای مسیر شاهد بودم.

ابزارهایی که ما در این صعود استفاده کردیم:

یک جفت طناب اپرا، ست شش تایی کیل و فرند سایز های ریز تا متوسط، 20 عدد کوئیک دراو، چند طنابچه بلاک، یک عدد گری گری، یک عدد یومار و پا رکاب، یک جفت بی سیم

ابتدای مسیر های اسپرت

نمای منطقه از پای کار مسیر آریا

انتهای طول هشت ورود به طاقچه زندگی

ابتدای طول نهم

نوید در حال صعود سرطناب یکی از طول های مسیر

حس خوب

محل بیواک طاقچه طول دوازدهم

فرود از مسیر

تقدیم به تمام کسانی که در گشایش، ترمیم و شناختن مسیر آریا به جامعه دیواره نورد نقش داشتند.

مسیر آریا از زمان گشایش تا کنون در چندین برنامه ترمیم و در نهایت به متراژ اولیه آن افزوده شده است.

شهرام عباس نژاد و مهدی شاهی جهت شناسایی مسیر اقدام کردند.

در اولین برنامه ترمیم شهرام عباس نژاد، مهدی شاهی، شیوا نوربخش و مهسا وهاب حضور داشتند.

در دومین برنامه ترمیم شهرام عباس نژاد، سعید یگانه، آرش دوستداریان و سیاوش گلدوست حضور داشتند.

در سومین برنامه ترمیم و گشایش مسیر شهرام عباس نژاد، داریوش ابدالیان، سعید یگانه و سیاوش گلدوست حضور داشتند.

در بعضی از قسمت های مسیر بولت های جدید کوبیده شده و کارگاه های مسیر به متراژ طول طناب 50 متری ارتقاء داده شده است.

کارگاه های قدیمی مسیر در متراژ 25 متری قابل مشاهده هستند که ارتقاء آنها به طول های بلند علاوه بر ایمنی به سرعت فرود شما نیز کمک می کند.

از شهرام عباس نژاد بابت ارائه گزارش مسیر آریا، راهنمایی ما، ترمیم مسیر و ترسیم کروکی به همراه تمام دوستانم و تیم همراه که برای این مسیر تلاش کردند تشکر می کنم.

سعید یگانه به همراه تیم همراه در زمان صعود ما در منطقه حضور داشتند و مشغول گشایش مسیر شاپور بودند و از راه دور راهنمایی و انرژی خودشون را از ما دریغ نکردند و کمک شایانی به صعود ما داشتند که ازشون تشکر می کنم.


لینک گزارش صعود سال 1396 شهرام عباس نژاد و مهدی شاهی

جهت نمایش کروکی ها در سایز اصلی روی آن کلیک کنید

لیست مسیرهای موجود بر روی دیواره یافته برداشت از کانال تلگرامی iclimb

۱- مسیر آریا - ترمیم شده

۲- مسیر زرتشت - گشایش شده

۳-مسیر گل ونی - گشایش شده (جدید) 

۴-مسیر بیمارجا - ترمیم شده

۵- مسیر دیدبان - گشایش شده (جدید)

۶- مسیر دژ - ترمیم شده

۷- مسیر خشایار

۸- مسیر مانا

۹- مسیر گرده طاق زرد

۱۰- مسیر گرده حسین خانی

۱۱- مسیر گاشو

۱۲- مسیر کهن - ترمیم شده

۱۳- مسیر ابر - گشایش شده (جدید)

۱۴- مسیر آفتاب 

۱۵- مسیر هزاره

۱۶- مسیر عینک

۱۷-مسیر آوا

۱۸- مسیر چشمک

۱۹- مسیر مادر

۲۰- مسیر مهتاب

۲۱- مسیر سایه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی