پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

پاکوب

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند...

اخبار وبلاگ:
معرفی منطقه شیرین آباد به همراه کروکی
نظراتی که به صورت خصوصی در وبلاگ درج می کنید امکان پاسخ داده شدن ندارند در صورت امکان برای جواب سوال ایمیل یا شماره تماس وارد کنید

طبقه بندی موضوعی

نمایی از منطقه قلعه ماران و روستای پاقلعه

برای نمایش در سایز بزرگتر کلیک کنید

درود دوستان

منطقه قلعه ماران مسیر های سنگنوردی پراکنده ای دارد و مرکزیت خاصی ندارد طوری که همه مسیر ها کنار مسیر دیگری باشند و به راحتی قابل دسترس باشند، عموما مسیر ها به صورت سنگ های منفرد هستند و برای دسترسی به اونها باید با منطقه آشنایی کامل رو داشته باشید.

برای رسیدن به منطقه قلعه ماران از شهرستان رامیان به سمت روستای پاقلعه حرکت می کنید، و بعد از آن با ادامه دادن جاده خاکی که از ابتدای روستا به بالا می رود به سمت آبشار پشمکی حرکت می کنید این محل که در بین افراد به خانه سرهنگ معروف است ابتدای پاکوب برای دسترسی به چند مسیر است.

سنگ سفید

این سنگ که به تازگی در پست ها قبلی معرفی شده در قسمت های ابتدایی پاکوب دیواره قلعه ماران قرار دارد.

این سنگ در 10 دقیقه ابتدایی مسیر پاکوب دیواره قلعه ماران قرار دارد و دقیقا در کنار رود خانه واقع شده است، چشمه و آب آشامیدنی نیز در منطقه وجود دارد، از دل این سنگ مسیر های زیاد و درجه بالایی رو می تونید در بیارید و کار کنید، تنها ارتفاع آن کم است که درجه دار بودن مسیر ها این قضیه رو پوشش می دهد. برای کارگاه گرفتن باید از بالای سنگ اقدام به ابزار گزاری کنید، و با فرود به ابتدای مسیر با استفاده از یک درخت  که از دل سنگ بیرون زده و یک حفره در پایین تر از درخت کارگاه مسیر رو بگیرید، نکته مثبت دیگه ای که باید بهش اشاره کنم این هست که در دو قسمت و دو مسیر اصلی سنگ بدون رول کوبی و با استفاده از شکاف ها و حفره های مناسب سنگ می تونید صعود سرطناب داشته باشید فقط کافیه چند تا طنابچه متوسط داشته باشید، در مسیر دیگر هم با ابزار گذاری و مجدد طنابچه کوتاه میتونید سر طناب صعود کنید.

دیواره قلعه ماران

از کنار سنگ سفید مسیر رو با شیب تند به بالا ادامه می دهیم تا روی یال نسبتا تندی برسیم، از این قسمت سمت راست شما سیم خارداری وجود دارد آن را ادامه می دهید تا جایی که پاکوب بسیار باریکی قابل مشاهده می شود با ادامه دادن پاکوب به چشمه ای سنگی می رسید از این جا به بعد از رود خانه عبود می کنید و مجدد مسیر رو به سمت بالا ادامه می دهید دیواره قابل دیدن است.(آدرس دادن به صورت نوشتاری برای این مسیر خیلی مشکل هست چون مسیر مشخصی وجود نداره و باید با کسی که به مسیر آشنایی داره وارد منطقه بشید)

اون چیزی که بر روی دیواره قابل دیدن هست یک مسیر کامل و آماده تا بالای دیواره با نام رهایی و 3 مسیر نیمه آماده، از چند نفر شنیدم که مسیر های دیگه ای هم از دیواره تا بالا صعود شده اما اطلاعاتی در دسترس نیست.

یک مسیر دیگر داخل دشت قلعه ماران وجود دارد که با ابزار صعود می شود اطلاعات ثبت شده دقیقی از این مسیر پیدا نکردم.

 مسیر رهایی

گشایش این مسیر از سال 85 شروع شده و تا سال 88 ادامه داشته است.این مسیر از 7 طول تشکیل شده بیشتر طول های این مسیر مصنوعی هستند و چالش های اون کلاهک و یک طول 45 متری بعد اون که مصنوعی صعود میشه هست.

برای صعود این دیواره بیشتر از هر چیز به استقامت خوب نیاز دارید یکی از چالش های این مسیر و در کل دیواره قلعه ماران بحث زمان هست به دلیل اینکه برای فرود از دیواره هم باید از مسیر نرمال کوهپیمایی اقدام کنید. پیشنهاد می کنم شب رو در آرام های روی قله سپری کنید و بعد اقدام به بازگشت کنید.

اطلاعات کامل این مسیر قبلا در یکی از صعود ها به دیواره درج شده که با کلیک روی این لینک می تونید گزارش رو همراه با کروکی و تصاویر ببینید.


طول یک:25 متر طبیعی 5.10a

طول دوم:20 متر مصنوعی A1

طول سوم:40 متر طبیعی 5.9a

طول چهارم:20 متر طبیعی5.10a

طول پنجم:20 متر مصنوعی(کلاهک) A1

طول ششم:45 متر مصنوعی A1

طول هفتم:15متر مصنوعی A1

دو راهی قلعه ماران

برای دسترسی به این منطقه باید از مسیر نرمال کوهپیمایی قلعه ماران اقدام کنید که درست در بالای روستا قرار دارد و مسیر شناخته شده ای هست. با پیمایش حدودا یک ساعته به محلی معروف به دو راهی قلعه ماران می رسید در این منطقه چند مسیر وجود دارد که بیشتر اونها با رول های پی و کارگاه هایی از سیم بکسل و حلقه فرود ایجاد شده اند.متراژ مسیر ها زیر 20 متر است و درجه هایی بین 5.10A-510D دارند.در این محل آب آشامیدنی وجود ندارد و باید از پایین حمل شود، با ادامه دادن این مسیر به قله قلعه ماران می رسید.

منطقه قلعه ماران یک جانپناه داره که برای رسیدن به اون باید از جاده خاکی به سمت آبشار پشمکی حرکت کنید چند دقیقه قبل از آبشار شیب تندی رو می بینید که سمت راست شما قرار داره و به سمت پایین است، این مسیر رو ادامه می دهید تا به جانپناه برسید. این محل مناسب برای شب مانی است. مجدد مسیر رو از سمت راست پناهگاه به پایین ادامه می دهید تا به رود خانه برسید کمی بالاتر از رود خانه چند مسیر قابل مشاهده است.

برای نمایش در سایز بزرگتر کلیک کنید

سنگی معروف به حفره

این سنگ همون طور که از اسمش پیداست حفره های زیادی رو در خودش داره به همین دلیل به این نام معروف شده این سنگ رول کوبی نشده و صعود ها به صورت قرقره بر روی اون انجام میشه حرکت هاش عموما قدرتی و بولدری هست، برای کارگاه گرفتن هم نگران نباشید بالای سنگ چند حفره برای کارگاه طبیعی و جود دارد.

اطراف مسیر حفره سنگ های دیگری هم برای صعود وجود داره که معمولا برای بولدر مناسب هستند اگر همراه خود بولدر پد داشته باشید چند روزی در این منطقه خواهید ماند!

مسیر مصنوعی-برای نمایش در سایز بزرگتر کلیک کنید

مسیر طبیعی-برای نمایش در سایز بزرگتر کلیک کنید

سنگ معروف به کلاهک

درست بعد از رود خانه پاکوبی رو می بینید که با ادامه دادن اون حدود 3 دقیقه به سنگی می رسید که زیر اون کلبه ای ساخته شده روی این سنگ رول هایی قابل مشاهده است اما معمولا یک مسیر مصنوعی آن تا بالای سنگ قابل صعود است.درجه این مسیر A1 است.

سمت راست همین سنگ شکاف هایی قابل مشاهده است که برای ابزار گزاری و صعود به صورت قرقره مناسب هست و معمولا به این صورت کار میشه. برای کارگاه گرفتن از پشت سنگ اقدام می کنید و از درخت بالای سنگ کارگاه طبیعی می گیرید.متراژ تقریبی هر دو زیر 20 متر است.

مسیر مصنوعی-برای نمایش در سایز بزرگتر کلیک کنید

مسیر طبیعی-برای نمایش در سایز بزرگتر کلیک کنید

سنگ شیجا

برای دسترسی به این مسیر از روستای سید کلاته رامیان اقدام می کنید مسیر دقیقا از وسط روستا عبور می کند تا وارد جنگل شوید پاکوب را حدودا 20 دقیقه ادامه می دهید و رفته رفته به سمت راست حرکت می کنید تا به محلی که به چوب بری معروف هست برسید. بعد از اون شیبی قابل مشاهده است که به سمت پایین قرار دارد این مسیر پاکوب شیجا است با ادامه دادن آن 20 دقیقه بعد به سنگ مورد نظر می رسید.

سنگ شیجا یک قسمت تقریبا صاف با شیب ملایم دارد که به صورت مصنوعی صعود می شود، یک مسیر رول کوبی شده با درجه A1 در آن قرار دارد و معمولا مسیر پر رفت و آمدی برای تمرین صعود مصنوعی است،کارگاه این مسیر از دو بولت و یک حلقه تشکیل شده است.در قسمت چپ سنگ یک تو رفتگی رو مشاهده می کنید که معمولا برای صعود طبیعی استفاده می شود بالای مسیر یک کارگاه طبیعی وجود دارد که با رد کردن یک سیم بکسل و حلقه ایجاد شده است اما نیاز به تقویت دارد. برای رسیدن به این کارگاه از بالای سنگ فرود می آیید تا به کارگاه برسید.متراژ هر دو قسمت زیر 25 متر است.

لینک های مرتبط:

صعود سولو دیواره قلعه ماران مسیر رهایی

سنگنوردی در منطقه قلعه ماران

تا به اینجا با مسیر های شناخته شده منطقه قلعه ماران آشنا شدید، با گشایش مسیر های جدید تر در منطقه این پست به روز شده و مسیر ها به آن اضافی می شود.

در صورت انتشار این مطلب شایسته است نام نویسنده و نام وبلاگ(http://pakoob.blog.ir) درج شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی